Core Stability : individueel en groepsprogramma

Wat is core stability?
Er bestaan twee soorten buikmusculatuur, namelijk diepe buikspieren en oppervlakkige buikspieren. De oppervlakkige zijn de spieren die je ziet (sixpack) en die zorgen voor beweging. De diepe buikspieren zie je niet, deze zorgen voor stabiliteit van de wervelkolom. Een goede samenwerking tussen beiden is belangrijk. Met core stability worden voornamelijk de diepe buikspieren getraind. Eigenlijk is de term core stability verwarrend, want je traint natuurlijk niet alleen de rompspieren bij deze oefeningen. De hele keten wordt getraind, dus ook bv. armen, schouders, benen en voeten. Stabiliteit is belangrijk om blessures te voorkomen.

Door consequent core stability oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint, ben je minder vatbaar voor blessures. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit leidt tot 30% minder blessures!! De literatuur geeft een tendens dat core stability training bij patiënten met (chronische) lage rugklachten een meerwaarde heeft vergeleken met andere oefenvormen.

Bij patiënten met langdurige, vaak onbegrepen klachten kan er sprake zijn van een slechte core stability. In de individuele behandeling kan hiernaar getest worden. Indien deze core stablity onvoldoende is kan gestart worden met het juist leren aanspannen van de betreffende musculatuur. Indien dit goed gaat kan deelgenomen worden aan het core stability programma in een kleine groep.
 
Op de volgende dagen en tijden vinden er groepstrainingen plaats.
Iedere dinsdag van 10:00 tot 11:00 uur
Iedere vrijdag van 19:00 tot 20:00 uur

Nieuw:
Het is ook mogelijk om met een strippenkaart gebruik te maken van de core stability groep. 10x voor 65 euro!
 
Al onze fysiotherapeuten en fitness instructeurs zijn gespecialiseerd in het testen en geven van core stability.